domingo, 20 de diciembre de 2009

TANCAMENT DE L'ASSIGNATURA I AVALUACIÓ

Com en totes les coses, un cop arribats al final cal fer una mirada enrere i reflexionar sobre el camí seguit fins aquí. La realització d’aquesta assignatura ha estat una tasca força interessant per dos motiu: un a nivell conceptual i l’altre a nivell metodològic.

He realitzat un aprenentatge molt dinàmic ja que les activitats proposades per les pràctiques han estat una experiència d’integració i reflexió de continguts constants. He assimilant nous conceptes dirigits a treballar les relacions entre les diferències individuals i culturals per arribar a la convivència i realment he pogut copsar que no és tan fàcil com sembla.

El desenvolupament de l’assignatura ha estat mitjançant la realització de d’activitats a través de les quals hem experimentat el treball intercultural mitjançant l’ús de les TIC des de diferents punts de vista: com a membres d’un debat sobre la convivència pedagògica d’uns videojocs, com a creadors d’un material on line com és la webquest i per últim, com a avaluadors d’un recurs existent a la xarxa. Paral·lelament a aquestes activitats hem anat realitzant un bloc en el qual hem plasmat les nostres impressions i conclusions de les diferents activitats realitzades.

Pel que fa al bloc, cal dir que ha estat una molt bona eina per tal de poder seguir el fil de l’assignatura i anar lligant totes les activitats que hem fet. El fet d’haver d’anar comentant cadascuna feia que un cop entraves al bloc repassessis tot el que ja tenies escrit. El bloc ha estat un espai de resum i d’intercanvi de punts de vista. Ha estat una eina pedagògica molt bona ja que:

  • Promou l’aprenentatge des d’un punt de vista constructivista ja que hem estat els protagonistes del nostre aprenentatge, hem tingut un paper molt actiu en la construcció dels coneixements. A més a més, ha afavorit l’aprenentatge significatiu ja que hem pogut anar relacionant els nostres coneixements previs amb els nous conceptes treballats.
  • Ha facilitat el treball col·laboratiu a través de la posada en comú de les nostres interpretacions.
  • Ha facilitat el respecte de diferents ritmes de treball ( dins d’uns terminis establerts) i ha premés diferents graus d’implicació i de producció ( complint uns mínims)

Haig de dir però, que l’ús que he fet del blog ha estat força instrumental, doncs he anat seguint les aportacions que per norma s’havien de fer. Realment m’hagués agradat poder-lo haver personalitzat una mica més ( doncs he consultat alguns dels blogs dels companys i m’han fet una mica d’enveja “sana”) però la manca de temps no m’ha permès més dedicació. Paral·lelament a aquest blog he anat realitzant una altre per a l’assignatura del pràcticum II i haig de dir que cada cop m’estic adonant de les possibilitats d’aquest recurs i tot i que no crec ( de moment) que continuï actualitzant el blog, si que m’he plantejat crear un amb els alumnes de la meva classe.

Pel que fa a l’avaluació de l’assignatura....

Haig de dir que realment ha estat una assignatura molt interessant i molt atractiva de fer doncs la metodologia utilitzada ha establert un ritme de treball molt dinàmic. Com ja vaig dir en la meva primera entrada, molts cops tinc la sensació que conec una paraula però quan m’aturo a pensar al voltant d’aquesta o vull fer la meva pròpia definició m’adono que en realitat no sé què vol dir. Amb això vull dir que utilitzar una paraula no significa que sapiguem què vol dir. Realment crec que he fet un bon aprenentatge ja que els meus esquemes mentals s’han modificat, hi ha hagut un canvi conceptual, una assimilació o integració de nous conceptes que ara hem veig força segura d’utilitzar. La coherència entre totes les activitats desenvolupades ha fet que aquest procés d’interiorització fos encara més profund, doncs sempre partíem dels nostres coneixements per a crear-ne de nous, afavorint així l’aprenentatge significatiu.

A més a més, he pogut conèixer un munt de recursos informàtics per treballar l’ interculturalitat a les aules, és a dir, m’ha premés crear una base de dades que com a futura psicopedagoga podré utilitzar des de la vessant de l’orientació. Aquesta assignatura m'ha aportat idees i estratègies, com ara, quins objectius pretendre, quins continguts treballar, quins materials emprar, quins obstacles poden sorgir... per disposar d'eines per planificar de forma més sistemàtica el desenvolupament de la interculturalitat, la qual cosa millorarà sens dubte els resultats obtinguts.

Per a concloure, puc dir que l’assignatura ha molt positiva per a la meva formació ja que m’ha permès accedir a un coneixement més ampli sobre el treball intercultural a l’aula (objectius a assolir, continguts a treballar, possibles activitats, recursos, metodologia...), una comprensió més profunda de termes relacionats amb la interculturalitat i a més a més m’ha apropat una mica més a l’ús de les noves tecnologies.

No hay comentarios:

Publicar un comentario