sábado, 12 de diciembre de 2009

AVALUACIÓ DE RECURSOS PER TREBALLAR LA INTERCULTURALITAT EN LÍNIA

La webquest que he avaluat porta com a títol: MOVIMENTS MIGRATORIS...QUI ÉS L'ESTRANGER? amb el següent link: http://ceipdrassanes.ravalnet.org/webquest/immigracio/index.htm

Si analitzem el disseny formal del recurs ens trobem davant una webquest que no respecta tots els apartats propis d’un recurs d’aquest tipus doncs no inclou l’apartat de les conclusions. En aquest apartat hauria d’estar relacionat amb la introducció i amb tot el procés d’aprenentatge, hauria de fer reflexionar sobre tot allò que s’ha après i per últim hauria de suggerir possibles aplicacions del que s’ha après a altres àmbits o qüestions.

Pel que fa a la resta d’apartats inclou la portada on especifica el títol de la webquest, el nivell per a la qual va dirigida i el nom de les autores, la introducció que és força motivadora, la tasca no explica en realitat tot el que els alumnes hauran de fer ja que només és centra en explicar la part de disseny de la web però no parla de l’anàlisi de les actituds xenòfobes ( a la guia didàctica ja diu que aquest apartat és opcional però considero que per a poder tenir una webquest completa haurien de fer-se totes les tasques). En l’apartat del procés explica com s’han d’organitzar els alumnes i les tasques que han de dur a terme, els passos són coherents i estan ben seqüenciats. Els enllaços als recursos estan operatius. En l’avaluació inclou una rúbrica per als alumnes i una per als professors, totes dues tenen en compte els mateixos aspectes però varien una mica els criteris d’avaluació. Tot i que potser caldria mencionar que no es valoren aspectes concrets relacionats amb la interculturalitat. Per últim apareix la guia didàctica i tot i que fa una explicació sobre les activitats que es duen a terme no especifica la temporalització, la relació entre la webquest i el currículum oficial ( només menciona que es relaciona amb un apartat de les ciències socials), no especifica els objectius didàctics i els continguts i manca donar més orientacions didàctiques per al professorat.

Tot i que a nivell formal la webquest no segueix al peu de la lletra l’estructura pròpia d’aquest recurs, haig de dir però, que a nivell del potencial educatiu que pot tenir a l’aula és força bo. Si ens aturem a pensar en els temes que proposa crec que es un bon recurs per a desenvolupar en l’alumnat la competència intercultural promovent actituds que ajudin a desmuntar comportaments que dificulten la convivència en la societat actual: el desconeixement o ignorància de els diferents cultures o l’abús d’estereotips o prejudicis. És un recurs enriquidor per a treballar continguts, valors i actituds que possibiliten que els alumnes coneguin i s’apropin a aquesta realitat cultural que ens envolta.

Analitzant el discurs de la webquest podem copsar com el concepte que es troba en el rerefons de la webquest és el d’interculturalitat i no el de multiculturalitat doncs el que es pretén és que els alumnes s’adonin que en la societat actual el contacte entre cultures és una realitat ( i no només es queda amb la idea de la “presència” de les cultures) i a més parla de conceptes de convivència i intercanvi i no únicament de coexistència.

El conjunt d’activitats proposades permet copsar l´universalisme cultural que pretén una identificació comuna entre els humans per acabar en el particularisme ja que no es concep a la persona sense el referent cultural que l’envolta.

Un altre aspecte intercultural que treballa la webquest és el que fa referència al relativisme cultural ja que les activitats promouen una igualtat entre totes les cultures i permeten reflexionar sobre les postures etnocentristes que poden mantenir alguns alumnes.

Per últim,cal comentar que també es fa referència al concepte de diversitat cultural que apareix a partir del contacte i la comparació entre cultures, el que es pretén no és que hi hagi una assimilació o una homogeneïtzació cultural, sinó tant sols aprendre a comprendre als altres i a interactuar amb ells de manera activa i normalitzada. Aquest concepte es desenvolupa en les diferents activitats que trobem a la webquest.

No es comparen les cultures (irreductibilitat) al contrari serveix per conèixer les diverses manifestacions culturals i arribar a un possible diàleg intercultural on s’afavoreix el respecte i la tolerància, i es promogui el diàleg sense por de què pugui sorgir algun conflicte ja que els alumnes tindran eines per poder resoldre posteriorment aquests conflictes culturals.

Aquesta webquest es situaria en un tipus d’educació intercultural forta o de màxims ja que la webquest està immersa dins el currículum escolar, en concret l’assignatura de ciències socials la qual cosa demostra que no es tracta d’un material compensatori de les desigualtats socials.

Ens situaríem en un nivell bàsic o d’intercanvi de coneixements amb l’activitat de recerca i passarem en un segon moment al nivell mitjà o de resolució de conflictes de valors ja que els alumnes hauran de relacionar els coneixements previs amb nous coneixements els quals hauran hagut d’analitzar i organitzar per a resoldre la tasca encomanada.

No hay comentarios:

Publicar un comentario